حجم عرضه اوراق تبعی کم‌تر از انتظار بود؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایخ تصمیم اخیر برای عرضه اوراق تبعی توسط شرکت‌های بزرگ اقدام ضروری و البته کم ریسکی است اما انتظار می رفت حجم عرضه این اوراق به ویژه در شرکت‌های معدنی و پالایشی بالاتر باشد چرا که عملا حجم در نظر گرفته شده محدود است و با حجم سهام شناور این شرکت ها همخوانی ندارد .

مهم‌ترین دلیل رشد بورس چه‌بود؟

حسن‌ حسین‌نیا، کارشناس و مدرس بازارسرمایه در خصوص سبزپوشی بازار در روز سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ به بیداربورس گفت: این رشد را می‌توان با مولفه های زیادی مرتبط دانست که شاید مهمترین آن و با توجه به تجربه های گذشته ، حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در مجلس شورای اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: البته لازم به ذکر است علی رغم روند منفی ماه های گذشته ، شرایط بنیادین بازار خود توجیه کننده هر رشد قیمتی است و باید با وجود گزارش‌های خوب شرکت‌ها از روند منفی فعلی تعجب کرد که البته متاثر از جو بی اعتمادی و نبود مشوق های کافی است .

او با بیان اینکه انتشار اوراق تبعی فروش همواره می تواند عاملی برای اطمینان بخشی به ارزندگی شرکت ها باشد، گفت: البته این اطمینان بخشی با بررسی قیمت اعمال و حجم عرضه این اوراق قابل بررسی است.

حسین‌نیا در ادامه تصریح کرد: تصمیم اخیر برای عرضه اوراق تبعی توسط شرکت‌های بزرگ اقدام ضروری و البته کم ریسکی است اما انتظار می رفت حجم عرضه این اوراق به ویژه در شرکت‌های معدنی و پالایشی بالاتر باشد چرا که عملا حجم در نظر گرفته شده محدود است و با حجم سهام شناور این شرکت ها همخوانی ندارد .

این کارشناس بازارسرمایه خطاب به خریداران این اوراق بیان کرد: امیدواریم در موقع عرضه این اوراق خریداران دقت داشته باشند تا به فاکتوری برای بیمه سهام تبدیل شود نه فرصتی برای کسب سود توسط ناشران آن .

به عقیده وی کلیت اقدام مذکور مثبت ارزیابی می شود اما امید است که نحوه اجرای آن بهینه سازی شود .

مصوبه جدید شورای‌عالی بورس ناجی بازار می‌شود؟

او در خصوص مصوبه جدید شورای عالی بورس برای کاهش ۸۰% مالیات فروش سهام اظهار کرد: با توجه به ارزش نیم درصدی معاملات روزانه در صورت تایید در هیات دولت این مصوبه می‌تواند مشوق خوب و در عین حال عاملی برای رقابت پذیری این بازار با بازارهای رقیب مانند سپرده های بانکی باشد.

حسن‌نیا ادامه داد: چرا که با توجه به عدم دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی، در عمل بازار بانکی به محلی امن برای سپرده گذاری تبدیل شده که بررسی نتایج حاصل از نحوه هزینه کرد و استفاده از این سپرده‌ها در سال‌های گذشته ناکارآمدی سیستم مذکور را نشان میدهد، البته هر چند این اقدام می تواند یک پالس مثبت برای بازار سرمایه باشد ولی ضروریست تا شرکت های پذیرفته شده در بورس با مشوق‌های مالیاتی بیشتر همراه شوند تا سودآوری عملیاتی این شرکت‌ها بتواند جذابیت مضاعفی ایجاد کند .

این مدرس بازارسرمایه با یادآوری اینکه روند کامودیتی‌ها پس از بحران پاندمی کرونا همبستگی بیشتری با تصمیم های بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ و به ویژه آمریکا پیدا کرده است، گفت: افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو و نیز بحران تنش های شرق اروپا عملا دنیا را در معرض رکود فراگیر قرار داده و احتمال اصلاح فرسایشی در بازارهای جهانی وجود خواهد داشت که متاثر از افزایش دلار ایندکس و افزایش بهای تمام شده خرید برای مصرف کنندگان است و این امر تقاضا را کاهش می‌دهد .

بررسی دو بعد افزایش نرخ دلار

او با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار داخلی از دو بعد قابل ارزیابی و بررسی است، تصریح کرد: اولا باعث افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها می شود و ارزش روز دارایی های آنها را افزایش می دهد .

وی ادامه داد: دوما باعث افزایش درآمد و هزینه عملیاتی شرکت‌ها متناسب با جنس فعالیت آن‌ها می شود که به طور دقیق و موردی باید بررسی شود .

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند بازارسرمایه در روزهای آتی گفت: در روز کاری اخیر علی رغم رشد شاخصه‌های بازار سرمایه، چون شاهد افزایش ارزش معاملات و تغییر ملموس در فاکتورهای ارزیابی عملکرد بازار نبودیم، نمی توان نسبت به تغییر روند فعلی با قطعیت صحبت کرد، اما با توجه به رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به حمایت‌های قوی و p/e تقریبا ۶ که نشان از ارزندگی بازار سرمایه دارد، می‌توان انتظار داشت در هفته‌های آینده و با ارائه گزارش های ۶ ماهه شرکت‌ها و همچنین شفاف‌سازی بیشتر پیرامون بازار سرمایه، شاهد شکل‌گیری روند مثبت جدید در بازار باشیم که اتخاذ استراتژی مناسب برای مقطع یاد شده توسط سهامداران ضروری است .

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =